Proces projektowania aplikacji Wisyo

Projektowanie · Aplikacja mobilna

Funkcjonalność filtrowania to element, który znacząco ułatwia nam wyszukiwanie produktów w sklepach internetowych. Obecne serwisy często umożliwiają dość obszerne możliwości filtrowania, takie jak: wybór kategorii, wyznaczenie widełek cenowych, bądź filtrowanie po najdrobniejszych szczegółach danych produktów.

W moim audycie skupimy się na pewnych podstawowych wymaganiach trzech popularnych sklepów internetowych, na których można zakupić vouchery dla siebie lub jako podarunek. Witryny zbadam w przeglądarce na komputerze oraz telefonie.

O projekcie

Wisyo jest aplikacją umożliwiająca jak najlepsze dopasowanie do siebie profili użytkowników poprzez metodę, której brakuje w pozostałych popularnych aplikacjach dostępnych na rynku. Dzięki procesowi matchingu tagów, poznawanie się byłoby skuteczniejsze niż dotychczas.

Jaki problem chciałem rozwiązać?

Aplikacje do randkowania, które są już na rynku, polegają głównie na wybraniu poprzez użytkownika osoby z jej okolicy, Na wyświetlonym profilu jest możliwość podejrzenia informacji dotyczących wyszukanej partnerki/partnera, hobby, czym się zajmują oraz jak wyglądają na zdjęciach.

Kojarzenie osób zaczyna się od polubienia wzajemnie swoich profilów, po czym możemy napisać do siebie na czacie i na przykład wymienić zainteresowaniami. Dopiero po przeczytaniu informacji na profilu drugiej osoby i przeprowadzeniu konwersacji jest szansa, by się umówić.

Funkcjonalnością jaka wyróżnia Wisyo spośród pozostałych aplikacji, jest sposób wyszukiwania osób. Przy tworzeniu profilu wybieramy z zestawu predefiniowanych kategorii / tagów / słów kluczowych, przynajmniej 7-10 tagów..

Wyszukiwanie polegać będzie na matchowaniu osób poprzez słowa kluczowe przypisane do naszych profili, zwiększymy wtedy prawdopodobieństwo dopasowania naszych zainteresowań, pasji oraz stylu życia do drugiego profilu..

Kto jest odbiorcą oraz jakie ma potrzeby?

Obrazek pomocniczy
Obrazek pomocniczy

W największej mierze odbiorcami są ludzie poszukujący partnerów do stałych związków, nowych znajomości, ONS, FWB itd. Według badań przeprowadzonych przez Kaspersky Lab, średnia wieku to ~34 lata, zawierają się w niej nastolatkowie oraz osoby dorosłe.

A według badań demograficznych przez Global Web Index na temat Tinder'a, stosunek mężczyzn do kobiet to 60:40, gdzie największy odsetek użytkowników ma 16-24 i 25-34 lat. Status matrymonialny w badaniu dominuje za to w kategorii singli i osób w związku małżeńskim.

Konkurencja Wisyo

Z pośród wielu aplikacji, wybrane zostały dwie najpopularniejsze. Był to Tinder i Badoo z racji swojej tematyki, za to Wisyo tworzone było by postarać się o inną logikę matchingu między profilami, która pozwalałaby pokazywać tylko te osoby, które pasują do naszych zainteresować, a nie korzystać i przeszukiwać całą pulę osób np z promienia 50 km.

1. Rozpoczęcie: Zdefiniowanie MVP

Proces projektowania rozpocząłem od analizy co obecnie posiadają konkurencyjne aplikacje, będzie to dla nas MVP (Minimal Viable Product).

Obrazek pomocniczy

2. Ankieta

Jako pierwszy krok ustaliłem skonstruowanie ankiety odpowiadającej na to jakie są potrzeby użytkowników oraz punkty bólu, po czym udostępnienie jej z następującymi pytaniami:

Lista pytań

  • Ile masz lat?
  • Z jakiej aplikacji obecnie korzystasz (jeśli korzystasz) lub korzystałeś/łaś wcześniej?
  • Czy jest jakaś rzecz, która przeszkadza Ci w tej aplikacji?
  • Jaką informację, której nie ma w innych aplikacjach chciał/a byś zobaczyć na profilu osoby, który Ci się właśnie wyświetlił?
  • Wymień przynajmniej jedną funkcję, przez którą dana aplikacja ma przewagę nad pozostałymi (jeśli korzystałeś/aś z kilku).
  • Jak często korzystałbyś/abyś z możliwości filtrowania ludzi po zainteresowaniach?
  • Czy zależy Ci by zobaczyć u drugiej osoby informacje takie jak wykształcenie, wzrost lub waga?
  • Jeśli odpowiadałoby Ci wyświetlanie ograniczonej listy osób po wybranych zainteresowaniach np. do 7 osób dziennie, czy kupiłbyś/abyś dostęp do wersji PREMIUM z możliwością zobaczenia wszystkich osób przez pewien dostępny okres czasu?

Wyniki ankiety:

  • Dzięki ankiecie badającej rynek wyłonione zostały następujące funkcjonalności i uwagi
  • Filtrowanie wg. konkretnego zainteresowania
  • Pokazanie dziennie, ograniczonej ilości osób na liście dopasowań
  • Ograniczyć odległość szukania osób na mapie
  • Możliwość pokazania wykształcenia, wzostu i wagi na swoim profilu bądź ukrycia tych informacji
  • Możliwość wysyłania zdjęć na czacie
  • Weryfikacja z instagramem i facebookiem

3. Projektowanie

Pracę nad projektowaniem rozpocząłem od nakreślenia makiet Lo-Fi, skupiając się na najważniejszych funkcjach każdego ekranu. Po skończeniu tego etapu zabrałem się za finalną szatę graficzną wraz ze ścieżkami, tak by projekt był w pełni interaktywny. Dzięki temu mogłem przedstawić design 5-10 osobom oraz udoskonalać projekt iteracyjnie.

Dodatkowe

Model biznesowy

Pierwszą rzeczą w budowaniu są modele biznesowe. W naszym przypadku są to:
• Sprawne analizowanie bazy danych zarejestrowanych użytkowników oraz wyświetlanie wyników od najbardziej dopasowanych profili, które są kojarzone dzięki wybranym predefiniowanym tagom
• Motywowanie użytkowników do zakupienia wersji premium
• Uświadamianie użytkownikom premium do świadomości wartości wersji premium.

• Następnie ustalenie na czym produkt będzie zarabiał oraz gdzie będzie promowany. Głównym źródłem zarabiania będzie możliwość kupienia wersji premium. Wersją premium jest odsłonięcie całej listy osób, które się match'ują z naszymi zainteresowani w więcej niż 80%.

Możliwa jest też opcja sprawdzenia kto polubił mój profil (jeśli ja nie polubiłej tej danej osoby), dopiero wtedy gdy kupi się wersję premium. Ta opcja funkcjonuje już w innych aplikacjach.

Sponsorowany post na Facebook ustawiony na właściwą grupę odbiorców; AdWords; Kampania mailingowa

Skontaktuj się ze mną

Skontaktuj się ze mną